בניית פרופיל קישורים היא גורם משמעותי בקידום אורגני (SEO), התוצאה של בניית קישורים איכותית ונכונה לאתר תתרום להצלחה בקידום האורגני של האתר והדירוג שלו במנועי חיפוש.
הרעיון מאחורי בניית קישורים
נתחיל בהמחשה מעולמינו נניח שאדם פותח עסק חדש, איך אותו אדם יגרום לאנשים להגיע אליו ולהכיר אותו? דרך אחת היא להפיץ פליירים ברחוב, דרך אחרת היא לפרסם בעיתון, ברדיו ובטלוויזיה. בניית קישורים בעולם הדיגיטלי עובדת בצורה דומה. הרעיון מאחורי בניית קישורים הוא פשוט, אתרים אחרים "מצביעים" על האתר שלך באמצעות קישורים. ככל שיש יותר קישורים איכותיים לאתר שלך, כך גוגל רואה בו אתר חשוב ורלוונטי יותר, ומדרג אותו גבוה יותר בתוצאות החיפוש. בנוסף קישורים מאפשרים לגוגל לגלות את האתר שלך ולגלות דפים חדשים באתר שלך ובאתרים אחרים.
בעבר, בניית קישורים התמקדה בעיקר בכמות. ככל שהיו יותר קישורים, כך האתר דורג גבוה יותר. כיום, גוגל נותנת חשיבות רבה יותר לאיכות הקישורים. קישור מאתר איכותי ורלוונטי שווה הרבה יותר מקישור מאתר לא איכותי.
לצורך דירוג אתרים גוגל פיתחה אלגוריתם מתוחכם הנקרא PageRank על מנת לדרג אתרים בתוצאות החיפוש על בסיס פרופיל הקישורים של כלל אתרי האינטרנט. גוגל לא חושפת בגלוי את כל הקריטריונים בהם היא משתמשת לצורך דירוג, אך קישורים נכנסים הם אחד מהקריטריונים הגלויים ובין המשפיעים שבהם כאשר בונים אותם נכון.
הסבר טכני מהו קישור
קישור, המכונה גם היפר-קישור, הוא אמצעי המאפשר לנוע בין עמודי אינטרנט שונים. קישורים יכולים להיות טקסטואליים, גרפיים או אפילו בצורת כפתורים. כאשר לוחצים על קישור, הדפדפן פותח את העמוד המקושר, קישור יכול פנימי, כלומר באתר שלי בין שני דפים או חיצוני, מהאתר שלי לאתר אחר או להיפך.
איך קישורים נראים?
לגולש באתר אינטרנט קישור טקסטואלי הוא מילה או מספר מילים בצבע שונה, בדרך כלל כחול, ועם קו תחתון. כאשר בלחיצה עליהם עוברים לדף אחר באתר או לאתר חיצוני. הטקסט המקושר מכונה "טקסט עוגן", לבחירת הטקסט ישנה חשיבות כיוון שזה נותן לגולשים מושג לגבי תוכן העמוד המקושר. באותה מידה קישור יכול להיות גרפי למשל על תמונה או אייקון ואף כפתור באתר.
לרובוט שסורק את קוד ה html של דף באתר הקישור יראה:
href: המכונה "Hypertext Reference", הוא המאפיין החשוב ביותר בתגית <a>. הוא מציין את כתובת ה-URL של העמוד המקושר. במקרה זה, כתובת ה-URL היא https://www.google.com, אתר האינטרנט של גוגל.
המילה Google: היא טקסט העוגן בין התגיות <a> ו-</a>. זהו הטקסט שמופיע בקישור וניתן ללחוץ עליו.
בשורה התחתונה זה נראה ככה – הטקסט המודגש "קידום בגוגל" הוא קישור פנימי המפנה במקרה זה לדף אחר באתר "נט פוש"
איך קישורים עובדים?
כאשר לוחצים על קישור, הדפדפן שולח בקשה לשרת האינטרנט המארח את העמוד המקושר. השרת מחזיר את קוד HTML של העמוד, והדפדפן מציג אותו לגולש.
לפני תהליך בניית קישורים חשוב להכיר עוד שני מונחים עיקריים בבניית קישורים
סוגי קישורים: Dofollow לעומת Nofollow
מהו קישור DoFollow?
כאשר רובוט סריקה של גוגל (Googlebot) סורק אתר אינטרנט, הוא עוקב אחר כל הקישורים בעמוד. כאשר הוא נתקל בקישור DoFollow, הוא מעביר חלק מהסמכות של האתר המקשר לאתר המקושר.
בעולם הקידום האורגני קישור DoFollow הוא סוג של קישור ב-HTML שמעביר "כח" המכונה "מיץ קישורים" (Link Juice) מהאתר המקשר לאתר המקושר. "מיץ קישורים" הוא מונח SEO המתייחס לכוח ולתוקף שמעביר אתר אחד לאתר אחר דרך קישור. קישור DoFollow נראה כמו כל קישור אחר ב-HTML. במילים פשוטות קישור DoFollow הוא קישור "שאומר" לרובוט סריקה, אני סומך על האתר המקושר ולכן אני מפנה אליו.
קישורי DoFollow חשובים מאוד לקידום אורגני. ככל שיש לאתר יותר קישורי DoFollow מאתרים איכותיים ורלוונטיים, כך דירוג האתר בתוצאות החיפוש של גוגל עשוי להיות גבוה יותר.
מהו קישור Nofollow?
קישור Nofollow הוא סוג של קישור ב-HTML שאינו מעביר "מיץ קישורים" (Link Juice) מהאתר המקשר לאתר המקושר. כתוצאה מכך, קישורים אלו לכאורה אינם משפיעים על דירוג האתר המקושר בתוצאות החיפוש של גוגל. יחד עם זאת הם חיוניים לצורך גיוון פרופיל הקישורים.
בקוד html זה נראה ככה:
מהי בניית קישורים איכותית?
בניית קישורים איכותית ומקצועית היא חלק מתוכנית אסטרטגית לקידום האתר, שמטרתה להשיג קישורים מאתרים אחרים לאתר המקודם. קישורים אלו, מכונים גם "Backlinks". כאמור גוגל ושאר מנועי החיפוש רואים בקישורים מעין "המלצות" על אתר, ולכן ככל שיש לאתר יותר קישורים איכותיים, כך דירוגו בתוצאות החיפוש עשוי להיות גבוה יותר.
לקישורים יש יתרונות נוספים:
- קישורים מאתרים אחרים לאתר שלך, יכולים להעביר גולשים חדשים המעוניינים במידע או בשירותים שהעסק מציע באתר.
- קישורים מאתרים אחרים יכולים לחזק את המודעות למותג שלך ולשפר את תדמיתו (בעיני מנועי חיפוש וגולשים כאחד).
כאשר מתכננים תוכנית לבניית קישורים, חשוב להשיג קישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים לתחום פעילות האתר. טקסט העוגן של הקישור צריך להיות רלוונטי לתוכן העמוד אליו הוא מקשר. יש להשיג קישורים ממקורות מגוונים, ולא רק מאתר אחד או שניים. חשוב שהקישורים ייראו טבעיים, כיוון שמנועי חיפוש כמו גוגל פועלים כנגד טקטיקות בניית קישורים "שחורות", כמו רכישת קישורים מאתרים מהסווגים כאתרי ספאם או החלפת קישורים הדדית (תן לי ואתן לך, אבל באופן מוגזם). קישורים שנראים מלאכותיים עלולים להוביל להורדת דירוג האתר ואף להסרתו מתוצאות החיפוש.
כאשר בוחרים אתר לעלות בו קישור, רצוי לבחור אתרים בעלי תנועה אורגנית (ישנם כלים בתשלום או גרסאות חינמיים שיתנו לכם מושג). אתרים מעולמות הנישה שלכם ויש לבדוק שהאתר מכיל תוכן איכותי ומקצועי וכן יש סממנים של עסק אמיתי כמו פרטי צור קשר ודף אודות.
אז איך בונים באופן "מלאכותי" פרופיל קישורים נכון?
כמובן שהדרך היעילה והאפקטיבית ביותר היא קישור טבעי, כזה שבעל האתר או המקדם לא עשו דבר על מנת לקבל אותו. אבל לעסקים בתחילת הדרך זו משימה לא פשוטה, לרוב מי שזוכה לקישורים מסוג הם מותגים מוכרים, אך ישנן מגוון דרכים יצירתיות ליצור קישור טבעיים באופן מלאכותי, לכאורה פרדוקס..אך לפניכם מספר שיטות מצויינות להשיג קישורים לאתר.
קישורים מרשתות חברתיות
לאתרים בתחילת הדרך מומלץ להתחיל עם קישורים מרשתות חברתיות, זה טוב לעסק וטוב לגוגל. מנועי חיפוש מגלים "חשדנות" מסויימת לאתרים חדשים ולכן אנחנו רוצים להעביר מסר של עסק אמיתי חי וקיים. לכן חשוב לפתוח פרופילים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, טוויטר, יוטיוב וכן הלאה. הקימו פרופיל מסודר עם קישור לדף הבית של האתר. תעלו פוסטים שיכולים לגרום לגולשים להתעניין ולהתעמק במה שיש לכם להציע ותניעו גולשים לאתר. למרות שקישורים מרשתות חברתיות לא יעניקו לכם את "הכח" הצפוי מקישור קלאסי, הם מהווים סינגל חשוב ומאותתים למנוע חיפוש על קיומכם.
קישורים מרישום לאינדקסים
פעולה טבעית נוספת לכל עסק חדש עם חנות פיזית היא רישום האתר באינדקסים מוכרים ורציניים. לעיתים קישורים היוצאים מאינדקסים יהיו מסוג Dofollow או Nofollow דבר שיתרום לגיוון פרופיל הקישורים. קישורים מאינדקסים הם דרך טובה להמשיך לאותת לגוגל על מותג חדש.
קישורים מכתיבת מאמרי אורח
מאמר אורח הוא מאמר שהינכם כבעלי העסק כותבים עבור אתר אינטרנט אחר, תוך שילוב קישור לאתר שלכם. מאמרי אורח מעניקים לכם הזדמנות להגיע לקהלים חדשים וגם לבנות מוניטין כמומחים בתחומכם. כבעלי עסקים סביר להניח שיש לכם קשרים עסקיים עם ספקים, יועצים, נותני שירותים שונים ואפילו לקוחות שיש להם אתר אינטרנט, כל אחד מאלו יכולים להיות הזדמנות לקישור מאוד רלוונטי. תוכלו להרחיב את המעגל על ידי איתור אתרים הדומים לשלכם. על מנת להגביר את הסיכויים שבעל האתר בו הינכם שואפים לעלות את המאמר באמצעות כלים כמו ahrefs ו semrush תוכלו לאתר ביטויים שהאתר עדיין לא מדורג עליהם, לחילופין תוכלו להציע כתבה בנושא ייחודי שיש לכם ידע מיוחד בו.
קישורים מיצירת תוכן שרוצים לשתף
אנשים אוהבים לשתף ולחלוק תוכן מעניין, לכן השקעה בתוכן האתר תניב עבורכם פירות בצורה של תוך קישורים, הגדלת החשיפה, שיפור המוניטין וחיזוק המיתוג. יצירת תוכן ייחודי היא שיטה נהדרת, יעילה ומתמשכת לבניית קישורים איכותיים לאתר.
השלב הראשון הוא בחירת נושאים רלוונטיים לתחום פעילות האתר, תוך התמקדות בנושאים שמעוררים עניין רחב או מציעים תובנות חדשות. מחקרים סטטיסטיים, סקרים מקצועיים, ניתוח מגמות ופתרון בעיות נפוצות הן דוגמאות מצוינות לנושאים בעלי פוטנציאל גבוה לשיתוף ויצירת עניין.
הצעד הבא הוא יצירת תוכן מקורי, מעמיק ומרתק, תוך הקפדה על כתיבה ברורה, קולחת ומקצועית. ודאו שהתוכן מספק ערך מוסף לקהל היעד, תוך שימוש בנתונים סטטיסטיים, דוגמאות רלוונטיות, תמונות, סרטונים, גרפים ואינפוגרפיקות.
השקעה בעיצוב איכותי ומקצועי חשובה לא פחות מהתוכן עצמו. בדקו שהתוכן קל לקריאה ונוח לצפייה במגוון מכשירים, תוך שימוש בצבעים נעימים, גופנים קריאים ותמונות איכותיות. אינפוגרפיקות, גרפים ותרשימים צריכים להיות ברורים, מושכים ומתקשרים את המידע בצורה אפקטיבית.
לאחר יצירת התוכן, חשוב לקדם אותו במגוון ערוצים, קישור מדף הבית שלכם, רשימת דיוור ללקוחות רשומים, שיתוף ברשתות חברתיות וקהילות שאתם חברים בהם.
שיטה זו היא מאתגרת ודורשת משאבי זמן וכסף, מחויבות וסבלנות, אך אם תצליחו בה היא עשויה להשתלם מאוד!
קישורים משיתופי פעולה עם משפיענים
שיתוף פעולה עם משפיענים ומיקרו משפיענים רלוונטיים בתחומי הפעילות שלכם היא דרך מצויינת להשיג קישורים טבעיים. בדרך משפיענים נהנים מקהל נאמן ומעורב, שצמא לתכנים אותנטיים ומומלצים. למשל בעל עסק למוצרי אפייה יכול ליצור קשר עם בעל/ת בלוג מתכונים מוביל ומוכר. שיתוף פעולה שכזה יביא לחשיפה רחבה יותר של התוכן, הן באתר שלו והן ברשתות החברתיות. כתוצאה מכך, יותר אנשים יהיו מודעים למותג ולעסק שלכם ולמה שיש לכם להציע.
איתור קישורים שבורים
קישור שבור הוא קישור המפנה לדף אינטרנט שאינו קיים או הוסר. על ידי פניה לבעל האתר תוכלו להציע השבחה ועדכון של פסקה שניים מהתוכן בתמורה להחלפת הקישור השבור. ראשית יהיה עליכם לחפש אתרים רלוונטים מהם הייתם רוצים לקבל קישור.
שנית צרכו להריץ סריקה של האתר לצורך איתור קישורים שבורים. על מנת להימנע מחיפוש ובדיקה ידנית תצרכו להיעזר בכלי seo דוגמת:
- Screaming Frog כלי שבאמצעות ניתן לסרוק אתרים ולאתר דפים שמחזירים קוד 404 (דף שהוסר, יש להם גרסה חינמית אשר מאפשר סריקה של 500 כתובות ומדריכים כדי לקבל את הנתונים הללו)
- SEMrush/Ahrefs- כלי ניטור אשר מאפשרים לכם להכניס כתובת של אתר ולקבל מידע רב, כמו תנועה אורגנית, מילות מפתח, פרופיל הקישורים, קישורים שבורים ועוד
לחילופין תוכלו להתקין תוספים לדפדפן אשר יסמנו לכם היכן יש קישור שבור כדוגמת Check My Links
איתור קישורים המפנים לתוכן ישן
באמצעות שיטה זו אפשר להשיג קישורים מאתרים ותיקים, חזקים עם תנועה, המשימה כאן היא למצוא אתרים שיש להם תוכן מיושן ולא עדכני באמצעות הכלים שציינתי מעלה על ידי בדיקת קישורים נכנסים תוכלו לאתר אתרים מפנים חזקים. לאחר מכן, תוכל לפנות לבעלי האתר ולהציע את התוכן העדכני שלכם כתחליף לקישור הישן. לדוגמה, נניח שהינכם עוסקים במכירת ריהוט ומצאתם כתבה "10 טרנדים בעיצוב פנים לשנת "2020 ואנחנו היום ב 2024. תוכלו לרענן חלקים מהכתבה בתמורה לקישור רלוונטי מתוך המאמר הקיים.
החלפת קישורים הדדית
החלפת קישורים הדדית היא דרך נפוצה ב-SEO, שבה שני אתרים מחליפים קישורים ביניהם. באופן טיפוסי, אתר A יקשר לאתר B, ואתר B יקשר חזרה לאתר A. אולם צריך להימנע מהפרזה בטכניקה זו כיוון שהחלפת קישורים הדדית מסיבית אינה טבעית ואף עשויה לגרום לענישה על פי מדיניות הספאם של גוגל.
לסיכום:
לסיכום, רגע לפני שהינכם ניגשים למלאכת בניית קישורים, השקיעו באתר, בעיצוב, בתוכן ובחווית המשתמש, זכרו שעדיף מעט קישורים רלוונטים על פני מסה לא איכותית או לא רלוונטית. קישורים איכותים ישפיעו באופן חיובי ומשמעותי על דירוג האתר שלכם, יחזקו את המותג ויתרמו להגדלת התנועה.
המדריך נכתב על ידי נטלי ביטון – מומחית לקידום אתרים, בעלת סטודיו move-up המעניק שירותי seo הוליסטיים לאתרי תוכן ומסחר.